سایت جامع کسب و کار مناطق و شهرستان های تهران

مشاغل فنی و مهندسی شهرستان شهریار

برای افزوده شدن کسب و کار خود تماس بگیرید 0990565616

طراحان داخلی

مهندس برق

تزئینات داخلی

پیمان کاربرق

مهندسین شهربازی

پیمان کارنقشه کش

مهندسین برق صنعتی

نقشه برداری

آموزشگاه های مهندسی

معماری

برق فشارقوی


نوردکاری فلز، یکی از مهم‌ترین فرآیندهای تولیدی در دنیای مدرن است. اکثر محصولات فلزی که امروزه تولید می‌شوند، در مرحله تولید، نورد می‌شوند. غالبا این فرایند، اولین قدم برای ساخت اشکال فلز خام است. شمش، به آرامی در بلوم یا تخته سنگ قرار می‌گیرد؛ که ساختار اساسی جهت ایجاد طیف گسترده‌ای از اشکال و انواع تولید می‌باشد. بلوم‌ها، معمولاً به شکل مربع و با ابعاد بزرگتر از 66 x اینچ می‌باشند. ورق‌ها‌، مستطیل شکل می‌باشند که معمولاً 10 اینچ عرض و بیش از 1.5 اینچ ضخامت دارند. غالبا فرایند نورد به صورت گرم انجام می‌شود (به خصوص در مورد تبدیل شمش یا ریخته گری پیوسته). نوردکاری هم به صورت گرم و هم به صورت سرد توسط دستگاه نورد انجام می‌شود. دستگاه نورد، یک دستگاه پیچیده‌ای است که دارای دو یا چند غلتک کار، غلطک‌های نگهدارنده، پایه غلتک، موتور محرکه، دنده کاهشی، چرخ گردان، چرخ دنده‌های اتصال و غیره است. لازم به ذکر است که غلطک‌ها، بسته به نوع محصول نورد، ممکن است ساده یا شیاردار باشند.

نورد کاری:

در یک دستگاه نورد، غالبا بلوم و اسلب، جهت تبدیل به محصولات واسطه مانند صفحه، ورق، تسمه، کویل، بیلت، میله و میلگرد نورد می‌شوند. بسیاری از این محصولات، ماده اولیه برای عملیات‌های بعدی مانند فورجینگ، کار با ورق فلزی، کشش سیم، اکستروژن و ماشین کاری خواهند بود. همچنین بلو‌م‌ها، معمولاً به صورت مستقیم جهت تبدیل به تیرآهن I شکل، تیرآهن  H شکل، ناودانی و سپری برای ساخت و ساز نورد می‌شوند. میله‌های نورد شده، با اشکال و مقاطع عرضی مختلف، در صنعت ماشین سازی و همچنین در ساخت و ساز استفاده می‌شوند. ریل‌ها، برای تولید مسیرهای ریلی، مستقیماً از نورد بلوم شکل گرفته‌اند. صفحات و ورق‌ها از طریق نورد اسلب ایجاد می‌شوند، و در تولید طیف گسترده‌ای از کالاهای ساخته شده بسیار مهم می‌باشند. به طور کلی، صفحات با ضخامتی بیش از “1/4، (6 میلی متر) در نظر گرفته می‌شوند. از صفحات در مصارف سنگین مانند دیگ بخار، پل‌ها، وسل هسته‌ای، ماشین‌های بزرگ، مخازن و کشتی‌ها استفاده می‌شود. از ورق برای تولید بدنه اتومبیل، اتوبوس‌ها، قطارها، بدنه هواپیما، یخچال، ماشین لباسشویی، خشک کن، سایر لوازم خانگی، تجهیزات اداری، ظروف و قوطی‌های نوشیدنی استفاده می‌شود. درک اهمیت نورد فلز در صنعت امروزه و همچنین ادغام آن با سایر فرایندهای تولید حائز اهمیت است.نوردکاری چیست

اصول نوردکاری فلز:

در فرایند نوردکاری، مواد مورد استفاده بین دو غلطک که به طور مداوم در حال چرخش هستند، توسط نیروهای فشاری دچار تغییر شکل پلاستیکی می‌شوند. این نیروها، برای کاهش ضخامت فلز اعمال می‌شوند و بر روی ساختار دانه تأثیر می‌گذارند. کاهش ضخامت را می‌توان با اختلاف ضخامت قبل و بعد از این فرایند اندازه گیری کرد، به این مقدار “کشیدگی” گفته می‌شود. علاوه بر کاهش ضخامت، غلطک‌ها مواد را به سمت جلو هدایت می‌کنند؛ زیرا در جهت‌های مخالف یکدیگر می‌چرخند. بنابراین، اصطکاک یک بخش ضروری از نورد است، اما اصطکاک بیش از حد به دلایل مختلف می‌تواند مضر باشد. ضروری است که در یک فرآیند نورد کاری، سطح اصطکاک بین غلطک‌ها و قطعه کار کنترل شود، روان کننده‌ها می‌توانند در این امر کمک کنند. در شکل زیر، یک عملیات نورد مسطح نشان داده شده است. این فرایند، برای کاهش ضخامت قطعه کار استفاده می‌شود. در طی این فرآیند، شکل هندسی قطعه تغییر می‌یابد اما حجم آن در اصل دچار تغییر نمی‌شود. گاهی اوقات در این فرایند؛ تنش (نیرو)، روی یک قطعه کار اعمال می‌شود. این تنش ممکن است در قسمت جلویی، پشت، یا هر دو طرف اعمال شود. این تکنیک به نیروهای لازم برای شکل گیری کار کمک خواهد کرد و معمولاً برای رول کردن مواد سخت استفاده می‌شود.

فرآیندهای نوردکاری:

نورد اولیه: برای تبدیل شمش فلز به محصولاتی مانند بلوم و اسلب استفاده می‌شود. این فرآیند، ساختار شمش ریخته گری را اصلاح می‌کند، خواص مکانیکی آن را بهبود می‌بخشد و عیوب داخلی پنهان را از بین می‌برد. نورد گرم و سرد: بلوم‌ها و دال‌های حاصل از نورد اولیه، مجددا با استفاده از فرآیند نورد گرم به صفحات، ورق‌ها، میله‌ها و شکل‌های ساختاری تبدیل می‌شوند. 


تاریخچه قالبسازی:

به طور کلی قالب ابزار شکل دهی هر نوع محصولی است به صورتی که مانند یک الگو کمک می کند تا محصول شکل دلخواه کارفرما را به خود بگیرد. بنا بر همین تعریف  قالبسازی اولین قدم از تولید محصول صنعتی در تعداد انبوه می باشد. حدود پنج هزار سال قبل انواع الگوسازی های اولیه شکل گرفت. در گذشته از چوب گچ سنگ و ماسه برای ساخت این الگو استفاد می شد. ساخت این ابزار از قدیم تا کنون بنا بر یک تعریف انجام می شود: ساخت قالب یک فرآیند تولیدی برای تولید قطعات با تزریق مواد است. ساخت مدرن این الگو را می توان با یک سری از مواد، از جمله فلزات، شیشه ، الاستومرها، پلیمرهای گرمانرم و گرماسخت و … انجام داد.


انواع روش های قالبسازی

قالب ها، محفظه ای را فراهم می کنند تا با استفاده از آن ها، قطعه در تعداد بالا به صورت یکسان و یک شکل تولید شود. برای ساخت این محفظه از روش های مختلفی استفاده می شود. با توجه به نوع 1- ماده اولیه که درساخت محفظه استفاده می شود و 2- بسته به قطعه نهایی و ویژگی‌هایی که از آن قطعه مورد انتظار است نوع روش قالبسازی نیز متفاوت می شود. 


1- قالب‌ها بر اساس جنس ماده اولیه که این حفره و محفظه را می سازند به انواع  فلزی – چوبی – پلیمری – ازبستی -سیمانی – گچی -گلی – پارچه – سنگ و لاستیکی و … تقسیم بندی می شوند.


2- برای تولید تمام قطعاتی صنعتی با هر روش تولیدی، به طراحی و ساخت قالب نیاز است. حال جنس و ویژگی‌های قطعه است که روش طراحی و ساخت را تعیین می‌ کند . قالب ها بر اساس روشی که در ساخت قطعه از آن ها استفاده می کنند به چهار روش تولید تقسیم می شوند:


1-  ریخته‌گری

2- قالب تزریق پلاستیک

3-  آهنگری

4-  پرس

دستگاه تزریق پلاستیک


ریخته‌گری، به فرایند شکل‌ دادن فلزات از طریق ذوب، ریختن مذاب در محفظه‌، سرد کردن و انجماد آن داخل محفظه گفته می شود. ریخته گری روشی است که خود به سه دسته  تقسیم می‌شوند که هر یک از این روش ها کاربردهای خاصی دارند: 


1-  دایکاست (High pressure)

2-  ریژه (low pressure)

3-  ماسه‌ای (sand)

انواع قالب ها بر اساس ماده پر شونده 

قالب های طراحی شده و ساخته شده بسته به اینکه با چه ماده ای پر شوند و این ماده با چه روش به آن ها تزریق شود، تقسیم بندی شده ونام های مختلفی را به خود اختصاص می دهند:


 قالب‌های پلاستیک – فلزی – سیمانی – گلی – گچی – ازبست – شیشه – کاغذ – پلیمر – سرامیک – چوب – پارچه – فوم – سنگ – مواد خوراکی و … می باشد. قالب‌ها بر اساس شکل دهی وشیوه کار روی محصول: پرسی – تزریقی – فشاری – درون گرمایی درون سرمایی – برشی – فرم دهی – خم کاری – اکسترود – لرزشی – فشار هیدرولیک – فشار باد – فشار اب – سایشی و… نمونه هایی از این تنوع هستند. 




تراشکاری چیست؟

تراشکاری به انگلیسی: (Turning) عبارت است از شکل‌دهی فلزات به روش براده‌برداری با استفاده از ماشین تراشکاری. در این روش از شکل‌دهی فلزات، فلز که عمدتاً به شکل استوانه‌است (البته اشکال دیگر فلز نیز قابل استفاده‌است)، با قدرت و سرعت معین به چرخش درآمده و با حرکت تیغچه‌های تراشکاری بر روی آن، عمل براده‌برداری با عمق و سرعت معین انجام می‌شود.


محور حرکت قطعه می‌تواند خط صاف یا در راستای مجموعه‌ای از منحنی‌ها و زوایا باشد. معمولاً اصطلاح تراشکاری برای توضیح تولید سطح خارجی با عمل تراش به کار برده می‌شود، در حالی که برای تولید سطوح داخلی از واژه بورینگ استفاده می‌شود؛ به همین دلیل، عبارت “تراشکاری و بورینگ” برای خانواده بزرگ‌تری از فرایندها به نام تراشیدن استفاده می‌شود.


تراشکاری می‌تواند به صورت دستی با دستگاه تراش سنتی که نیازمند نظارت دایمی اپراتور می‌باشد، یا با استفاده از دستگاه تراش اتومات انجام شود. امروزه رایج‌ترین دستگاه اتومات CNC(کنترل عددی) می‌باشد. هنگام تراشکاری قسمتی از جسمی نسبتا صلب چرخانده می‌شود و یک ابزار تراش از یک، دو یا سه محور حرکت می‌گذرد تا قطر یا عمق دقیقی ایجاد کند. تراشکاری می‌تواند داخل یا خارج یک استوانه انجام شود تا اجزا لوله‌ای تولید کند.


فرایندهای تراشکاری معمولاً توسط دستگاه تراش انجام می‌شوند که از قدیمی‌ترین ابزارها می‌باشد و دارای چهار نوع مختلف از جمله تراشکاری استوانه‌ای، تراشکاری مخروطی، بازرسی جوش و شیار خارجی می‌باشد. این فرایندها می‌توانند اشکال مختلفی از مواد مانند سیلندر، مخروط، منحنی یا شیاردار تولید کنند. به‌ طور کلی، در تراشکاری از ابزارهای برشی ساده تک‌نقطه‌ای استفاده می‌شود. قطعات تراشکاری دارای مقاطع دایره‌ای شکل از قبیل میله‌های ساده و غیر ساده، میله‌های پیچ شده، پولکها، بوش‌ها و نظائر این‌ها می‌باشد که قطعات اصلی ماشین‌ها و دستگاه‌ها و اسباب‌های فنی را تشکیل می‌دهند. همچنین عده زیادی از ابزارها مانند تیغه فرز، مته‌ها، برقوها، و قلاویزها هم دارای مقاطع گرد هستند. بنابر موارد استعمال خاصی که قطعات تراشکاری باید داشته باشند آن‌ها را از مواد مختلف مثلاً از فولاد، چدن، برنز، برنج، مس، فلزات سبک، چوب و یا مواد مصنوعی و نظائر آن‌ها می سازند. وضع سطح خارجی قطعات تراشکاری می‌تواند متفاوت باشد.


برای بدست آوردن فرم استوانه ایی، قطعه کار را توسط ماشین تراش به دور محور خودش( محور گردش) حرکت می‌دهند. در موقع گردش قطعه کار با ابزار برنده‌ای که مقابل آن بسته شده و برای جدا کردن براده از روی آن است برخود می‌کند. این طریقه عمل براده‌گیری را« چرخ یا تراش کاری » می‌گویند و انجام کار مستلزم چند حرکت متفاوت است.


ابزارهای دستی برای مغازه ابزار فروشی


انواع مختلف آچار شامل: آچارفرانسه – آچارآلن


انواع مختلف انبر شامل: انبر دم‌باریک – انبرسیم چین – انبردست


پیچ‌گوشتی


کاتر


گریس پمپ


فازمتر


ست بکس و آچار بکس


چکش


قیچی


گیره و پیچ‌دستی


منگنه کوب


روغن‌دان


سم‌پاش


قلم و دیلم


کمان اره


 


ابزارهای برقی و شارژی برای مغازه ابزار فروشی

ابزارهای برقی و شارژی برای مغازه ابزار فروشی


انواع مختلف دریل شامل: دریل چکشی – دریل ستونی – دریل شارژی – دریل گیربکسی


انواع مختلف اره شامل: اره زنجیری – اره عمود بر– اره گرد بر– اره میزی – اره پروفیل بر– اره فارسی بر


انواع مختلف فرز شامل: فرز نجاری – فرز آهنگری – فرز سنگ‌بری – فرز انگشتی


پیچ‌گوشتی برقی و شارژی


بتن کن


چکش تخریب


بلوور (دمنده و مکنده هوا)


آچار بکس برقی و شارژی


جاروبرقی و شارژی


سشوار صنعتی


پولیش


پمپ باد (کمپرسور هوا)


سنباده لرزان


کارواش


رنده نجاری


شیار زن


پیستوله رنگ‌پاش


شمشاد زن


پمپ کف کش


 


ابزار و تجهیزات بارگیری برای مغازه ابزار فروشی

ابزار و تجهیزات بارگیری برای مغازه ابزار فروشی


انواع مختلف وینچ شامل: وینچ برقی – وینچ برقی تک فاز – وینچ برقی سه فاز – وینچ دستی – وینچ دستی ساده – وینچ دستی کلاچ دار – وینچ خودرویی


تسمه جغجغه


پولیفت


انواع مختلف جرثقیل شامل: جرثقیل برقی – جرثقیل دستی


قلاب کارابین در سایزهای مختلف


ترولی یا ریل دستی و برقی


اسلینگ


انواع مختلف بست سیم بکسل شامل: سیم بکسل روکش‌دار– سیم بکسل نتاب – سیم بکسل هفت‌لا کنف – سیم بکسل استیل – سیم بکسل حفاری  – سیم بکسل کلایمری – سیم بکسل آسانسوری – سیم بکسل ترمزی – سیم بکسل مهاری


قلاب ثابت مدل S


لیفتر مگنتی یا مغناطیسی


ورق گیر


انواع مختلف جکلوی شامل: جکلوی جغجغه‌ای – جکلوی اهرمی


انواع مختلف جک شامل: جک سوسماری – جک پالت


انواع مختلف شگل شامل: شگل نعلی – شگل تناژ دار – شگل یو شکل


انواع مختلف مهار کش شامل: مهارکش فولادی یک سر حلقه یک سر قلاب – مهارکش لوله‌ ای استیل دو سر سوکت – مهارکش استیل دو سر قلاب


تسمه حمل بار


انواع مختلف زنجیر شامل: زنجیر فولادی – زنجیر استیل – زنجیرلنگری – زنجیر لوستری – زنجیر قلاب کج – زنجیر گالوانیزه – زنجیر جوشی


 


ابزار و تجهیزات ایمنی برای مغازه ابزار فروشی

ابزار و تجهیزات ایمنی برای مغازه ابزار فروشی


انواع مختلف ماسک


لباس کار


شیلد


عینک ایمنی


انواع مختلف دستکش‌های ایمنی


 


ابزار اندازه‌گیری برای مغازه ابزار فروشی

ابزار اندازه‌گیری برای مغازه ابزار فروشی


تراز لیزری


متر لیزری


 


ابزار بادی برای مغازه ابزار فروشی

ابزار بادی برای مغازه ابزار فروشی


پرچ بادی


پمپ باد (کمپرسور هوا)


پیستوله بادی


سنباده لرزان


بکس بادی


کمپرسور باد


منگنه کوب بادی


میخ‌کوب بادی


کنیتکس پاش


شلنگ فنری


 


لوازم جانبی ابزار برای مغازه ابزار فروشی

لوازم جانبی ابزار برای مغازه ابزار فروشی


جعبه‌ابزار


کیف ابزار


انواع مختلف صفحه برش شامل: صفحه استیل بر– صفحه پروفیل بر– صفحه سرامیک بر– صفحه گرانیت بر


انواع مختلف مته آهن شامل: مته گرد بر– مته آهن– ست مته – مته الماسه


تیغ برش


 


ابزار صنعتی برای مغازه ابزار فروشی

 


دریل


موتور برق


 


همان‌طور که می‌دانید ابزارها انواع و اقسام مختلفی دارند و در دسته‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند. حال شما به‌عنوان یک ابزارفروش باید شناخت خوبی به انواع ابزارها و محصولات داشته باشید و تصمیم بگیرید که چه محصولاتی را قصد دارید به فروش برسانید. محصولات پرفروش؟ محصولات ارزان با توجه به سرمایه کم؟ ابزارآلات کشاورزی؟ ابزارآلات صنعتی؟ و یا ابزارهایی که مردم بیش‌ترین استفاده از آن‌ها را دارند.


ir/خدمات-ابزار-صنعت-گرافیت/

پیمایش به بالا